Δρόμοι ἀντιπαλότητας ἡ πορεία πρὸς τὴν ἁγιότητα
Αἰσθήσεις .Σωματικὲς βιολογικὲς λειτουργίες μὲ σκοπὸ τὴ συλλογὴ πληροφοριῶν ἀπὸ τὸ ἐξωτερικὸ καὶ ἐσωτερικὸ περιβάλλον τοῦ ἀνθρώπου καὶ τὴν ἀπόκτηση τῆς συνειδητοτητας τοῦ μέσα στὸ σύμπαν .Οἱ λειτουργίες αὐτὲς ἐνεργοποιοῦνται μέσα ἀπὸ εἰδικὰ ὄργανα ποὺ καλοῦνται αἰσθητήρια .Αὐτὰ λαμβάνουν σήματα (τὰ ὁποία εἶναι βιοχημικὲς λειτουργίες)καὶ μέσα ἀπὸ τὸ νευρικὸ ἱστὸ μεταφέρονται στὸν ἐγκέφαλο .Τὸ σῆμα αὐτὸ γίνεται αἴσθημα καὶ γνώση ἀνάλογα μὲ τὴ προηγηθεῖσα ἐμπειρία καὶ τὸ γνωσιολογικὸ ἐπίπεδό της ζωῆς τοῦ ἀτόμου .Ἔτσι γίνεται ἐμπειρικὰ ἡ ἀπόκτηση τῆς γνώσης τῶν μορφῶν τῆς ὕλης καὶ τῆς κίνησης .Δὲν εἶναι τυχαῖο ποὺ ὁ ὑλικὸς κόσμος ἀποκαλεῖται καὶ αἰσθητὸς.
Σχολαστικὰ ὁρίζουμε 5 αἰσθήσεις.ὅραση ἀκοὴ ἁφὴ ὄσφρηση γεύση, ὅμως στὴν ἰατρικὴ γνωρίζουμε καὶ ἀλλὰ αἰσθητήρια ὄργανα στὸ ἐσωτερικό του ἀνθρώπινου σώματος .Ὑπάρχουν λ.χ. αἰσθητήρια ὄργανα στὶς ἀρθρώσεις,στὸ συνδετικὸ ἱστὸ καὶ στοὺς τένοντες(σωμάτια τοῦ Ruffini, σωμάτια τοῦ Golgi,οἱ δίσκοι τοῦ Merkel κ.α.) μὲ τὰ ὄποια γίνεται ἀντιληπτὴ ἡ στάση καὶ ἡ θέση τοῦ σώματος καθὼς καὶ τὸ ὄργανο τοῦ Corti στὸ ἐσω οὖς διὰ τοῦ ὁποίου γίνονται γνῶστες οἱ τρεῖς διαστάσεις , θερμοαισθητηρες κ.α.
Οἱ αἰσθήσεις ὅμως δὲν εἶναι μόνο βιολογικὲς λειτουργειες .Νοηματοδοτοῦν κιόλας στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου ,ἀφοῦ ὅπως γνωρίζουμε τὸ λογικὸ μέρος τῆς ψυχῆς,ὁ νοῦς δηλαδὴ , εἶναι ἐνσώματος.Ἔτσι λόγου χάριν λεμὲ ὅτι ἡ" ἀγάπη εἶναι θερμή" ,γιατί ὅλοι ἔχουμε ἐμπειρία βιωματικὴ παιδιοθεν, τὴν θερμὴ γεμάτη στοργὴ καὶ ἀγάπη ἀγκαλιὰ τῆς μάνας μας.ἄλλο παράδειγμα ,τὸ φορτίο αὐτό, μιλώντας γιὰ μία δύσκολη συναισθηματικὴ κατάσταση,εἶναι βαρὺ γιατί ὅλοι ἔχουμε ἐμπειρία διὰ τῶν αἰσθήσεων ἀπὸ τὴ παιδική μας ἡλικία τὴ δυσκολία ποὺ καταβάλαμε νὰ σηκώσουμε κάτι .Ὅταν τὰ πράγματα πιστεύουμε ὅτι δὲν θὰ ἔχουν καλὴ ἔκβαση ἡ μία κατάσταση εἶναι ἀμφίβολης κατάληξης λεμὲ ἐκλαικευμενα «μυρίζει μπαρούτι».Στὸ φαινόμενο σήμερα τῆς διαφθορᾶς ἀναφερόμαστε « μυρίζει σαπίλα».
Διά τῶν αἰσθήσεων ὁ ἄνθρωπος κοινωνικοποιεῖται καὶ συμμετέχει καὶ στὸ θυμικὸ μέρος τῆς ψυχῆς στὴ χαρὰ στὴ λύπη στὸ πόνο κοκ.Ὁ κόσμος μᾶς εἶναι ἕνας κόσμος ,αἰσθήσεων καὶ νοημάτων , αἰσθήσεων καὶ συναισθημάτων΄ ἀφοῦ οἱ αἰσθήσεις παίζουν καθοριστικὸ ρόλο στὴ διαμόρφωση τῆς ἀντίληψης τοῦ σύμπαντος κόσμου μέσα στὸν ὁποῖο ὑπάρχουμε καὶ ἐκφραζόμαστε .Γενικὰ θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε ὅτι ἡ ὕπαρξη τοῦἀνθρώπου σὰν ψυχοσωματικὴ ἑνότητα, συμμετέχει διὰ τῶν αἰσθήσεων, στὴν ἀντίληψη τοῦ περιβαλοντος κόσμου καὶ τὴν ἀποδοχὴ ἡ ἀπορρίψη τῶν καταστάσεων τῆς ζωῆς ,ποὺ καλεῖται καθημερινὰ ὁ ἄνθρωπος νὰ ἀντιμετωπίσει, οἰκιοποιουμενος αὐτας .
Γνωρίζουμε ἀπὸ τὸ γεγονὸς τῆς Δημιουργίας ,ὅπως αὐτὸ περιγράφεται στὸ βιβλίο τῆς γένεσης ἔλαβε ὁ Θεὸς "χοῦν "ἀπὸ τῆς γὴς καὶ ἐνεφύσησε στὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴ ζωῆς καὶ ἔγινε εἰς ψυχὴ (νεφες στὸ ἐβραικο κείμενο ποὺ ἑρμηνεύεται κατὰ ἀκρίβεια ὡς ὑπάρξη)ζῶσα .Ἔτσι δημιουργήθηκε ὁ πρῶτος Ἀδὰμ ( χανταμ στὸ ἐβραικο κείμενο ποὺ ἑρμηνεύεται ἀκριβέστερα χοικος ) . Ὁ ἄνθρωπος λοιπὸν ἀποτελεῖται ἀπὸ τὸ τριμερὲς κατὰ τὸν Ἅγιο Γρηγόριο ,σῶμα ψυχὴ καὶ πνεῦμα .Μία ἀδιάσπαστη ἑνότητα ,τουλάχιστον στὴν ἀρχὴ τῆς δημιουργίας μὲ πλήρη καὶ ἁρμονικὴ συνύπαρξη καὶ κοινωνία τόσο μὲ τὸ ἐξωτερικὸ περιβάλλον τὸ ὁποῖο ἐκαλειτο Παράδεισος, ὅσο καὶ μὲ τὸν ἴδιο τὸ Δημιουργὸ .Ἀκόμα καὶ σὲ ἐκείνη τὴν προπτωτικὴ κατάσταση οἱ αἰσθήσεις ἔπαιζαν καθοριστικὸ ρόλο στὴν ἱκανότητα ἀντίληψης τοῦ περιβάλλοντος κόσμου .΄΄...καὶ ἑξανετειλεν ὁ Θεὸς ...πᾶν ξύλον ὡραῖον εἰς ὅρασιν καὶ καλὸν εἰς βρῶσιν καὶ τὸ ξύλον τῆς ζωῆς εἰς τὸ μέσον του παραδείσου καὶ τὸ ξύλον τοῦ εἰδεναι καλὸν καὶ πονηρόν ΄΄,΄΄...παντὸς ξύλου ἐκ τοῦ παραδείσου φάγη ἀπὸ δὲ τοῦ γιγνωσκειν καλὸ καὶ πονηρὸ οὐ φαγεσθε...καὶ ἔπλασε ὁ θεὸς πάντα τὰ θηρία( κτλ )καὶ ἠγαγε αὐτὰ πρὸς τὸν ἀδὰμ ἰδειν τί καλεσαι αὐτὰ
Στὴ δημιουργία τῆς Εὕας ΄΄...καὶ ἐπέβαλε ὁ θεὸς ἔκστασιν ἐπὶ τῷ Ἀδὰμ καὶὕπνωσε ...΄΄παρατηροῦμε μία ἐλάττωση τῶν λειτουργιῶν τῶν αἰσθήσεων
Στὴν πτώση λέει ὁ ὄφις στὴν εὕα΄΄ ...οὐ φαγεσθε ἂπ αὐτοῦ οὒδ οὐ μὴ ἀψησθε ἴνα μὴἀποθανειτε ...΄΄καὶ ἔπειτα ...καὶ εἶδε ἡ γυνὴ ὅτι καλὸν τὸ ξύλον εἰς βρῶσιν καὶ ἀρεστὸν τοῖς ὀφθαλμοις ἰδειν καὶ ὡραῖον ἐστι τοῦ κατανοησαι καὶ λαβουσα ἀπὸ τοῦ καρποῦ ἔφαγε ...καὶ ἠκουσαν τῆς φωνῆς Κύριού του Θεοῦ περιπατοῦντος ἐν τῷ παραδεισω τὸ δειλινὸν καὶ ἐκρυβησαν ...τῆς φωνῆς σου ἄκουσα... λέει ὁ Ἀδὰμ
Μετὰ τὴν πτώση Κὲφ 4 Ἀδὰμ δὲ ἐγνω τὴ γυναίκα αὐτοῦ καὶ συλλαβουσα ἔτεκε τὸν Καῖν καὶ εἶπε ἐκτησαμην ἄνθρωπο διὰ τοῦ Θεοῦ .
Παρατηροῦμε ὅτι τόσο στὴν προπτωτικὴ ὅσο καὶ στὴν πεταπτωτικη κατάσταση τοῦἀνθρώπου οἱ αἰσθήσεις εἶναι καὶ παραμένουν ,ἂν καὶ τετραχισμενες κατὰ τοὺς πατέρες μετὰ τὴν πτώση ,τὸ κυρίαρχο εἶδος ἐπικοινωνίας ἀλλὰ κοινωνικότητας τοῦ προσώπου.
Στὴν Καινὴ διαθήκη ἡ συμμετοχὴ καὶἡ κοινωνία τοῦἀνθρώπου μὲ τὸ μεγάλο μυστήριο τῆς Σάρκωσης τοῦ Λόγου ,τοῦ δεύτερου Προσώπου τῆς Ἅγιας Τριάδος στὸ θεανδρικο Πρόσωπο τοῦ Κύριου, συντελεῖται κυρίως διὰ τῶν αἰσθήσεων.Ἀπὸ τὸν ὕμνον τῶν Ἀγγέλων, ποὺ ἠκουσαν οἱ ποιμένες τὸ βραδύ της γέννησης , ὡς τὴν ψηλάφηση τῆς ἀκήρατης πλευρᾶς τοῦ Κύριου ἀπὸ τὸν ἀπόστολο Θωμᾶ καὶ τὴν Ἀνάληψη ὁἄνθρωπος μέσα στὸν αἰσθητὸ κόσμο τῆς μεταπτωτικής του κατάστασης δέχεται τὴν μεγάλη ἀποκάλυψη τῆς Παρουσίας τοῦ Σαρκωμενου Θεοῦ στὴ ζωή του.«Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶἐσκηνωσεν ἐν ἠμιν καὶἐθεασαμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρὸς ,πλήρης χάριτος καὶἀλήθειας» (Ἰωάν.κὲφ Ἃ στὶχ 14).Μάλιστα στὸ Εὐαγγέλιον λαμβάνουμε καὶ μία ἄλλη σημαντικὴ πληροφορία . Στὴν παραβολὴ τοῦ πλούσιου καὶ τοῦ Λαζάρου οἱ αἰσθήσεις ,ἂν καὶ σὰν ψυχικὲς ἐμπειρίες, παραμένουν καὶ μετὰ τὸν σωματικὸ θάνατο.Ὁ πλούσιος ἐκφράζει δίψα ,καθορᾶ τὸν Λάζαρο στοὺς κόλπους Ἀβραὰμ ,αἰσθάνεται τὸν φοβερὸ τόπο τῆς βασάνου ,καλεῖ τὸν Λάζαρο νὰ βρέξει τὸ δάκτυλό του καὶ νὰ καταψύξει τὰ χείλη του.Τὸ μυστήριο αὐτὸ γίνεται εὐκολότερα κατανοητὸ ,ὅσο αὐτό εἶναι δυνατὸν ,μέσα ἀπὸ τὴν διδασκαλία τοῦἍγιου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦἀλλὰ καὶ τοῦἍγιου Γρηγορίου Νυσσης ὁὁποῖος ἀποσαφηνίζει ὅτι ἡ ψυχὴ σὰν κτίσμα ποὺ εἶναι ἔχει μία σωματικοτητα καὶ διατήρει μία «παχύτητα» συγκρινόμενη μὲ τὸ αὐλὸν τοῦ Θεοῦ. Μάλιστα ὁἍγιος Γρηγόριος ὁρίζει τὴν ψυχὴ σὰν ἐκμαγεῖο τοῦ σώματος καὶ ὅτι αὐτὴὑπάρχει σὲὅλα τὰ μέρη τοῦ σώματος.
Στὸν ἀρχαῖο κόσμο ὕπηρχε ἔντονη διάσταση μεταξύ του σώματος καὶ τῶν αἰσθήσεων καὶ τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ πνεύματος.Ἡ διδασκαλία τῶν ὀρφικῶν ποὺ κυριάρχησε μετὰ τὸν Ὅμηρο καὶ ἐπηρέασε σημαντικὰ τὴν φιλοσοφικὴ θεωρία περὶ σώματος καὶ ψυχῆς, ὑποβάθμισε τὸ σῶμα καὶ τὶς αἰσθήσεις δίνοντας προβάδισμα ἀλλὰ καὶ μεγάλη σημασία στὴν ὕπαρξη τῆς ψυχῆς μονομερῶς.Μάλιστα ἡ οὐσία τοῦἀνθρώπου ταυτίστηκε μὲ τὴν ψυχὴ καὶ τὸ πνεῦμα τὰὄποια θεωροῦνταν κομμάτι τοῦ θείου ,ἐνῶ τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις θεωρήθηκαν ξένα ὡς πρὸς τὴν φύση τοῦ ἀνθρώπου καὶἄρα καταδικασμένα στὴ φθορὰ καὶ τὴ λήθη.Ἡἀναγκαιότητα τῆς μετενσάρκωσης, ὡς τραγικὸ γεγονὸς μέσα στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου ,ἦταν ἡ μονὴ ἀσφαλὴς ὁδὸς γιὰ τοὺς ὀρφικοὺς καὶ γιὰ τὴν ἀναγωγὴ τὴ ψυχῆς στὴ σφαίρα τοῦ θείου ποὺ γίνεται μόνον μετὰ τὴν ὁριστικὴ ἀποβολὴ καὶ κατάλυση τοῦ σώματος καὶ τῶν αἰσθήσεων.Κύριο γνώρισμα τῶν ὀρφικῶν ἦταν ἡἔντονη ἀσκητικὴ διάθεση καὶἡ πλήρης ἀποταγὴ τῶν ὑλικῶν πραγμάτων .Ἡ ἴδια φιλοσοφικὴ θεώρηση ὑπάρχει καὶ στὴ διδασκαλία τοῦ Πλάτωνα καὶ τῶν νεοπλατωνικῶν ἀργότερα ὁπού τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις ὁρίστηκαν ὡς φυλακὴ τῆς ψυχῆς .Στὸ Φαίδωνα λέει ὁ Σωκράτης ἦλθε ἡὥρα νὰ ἐλευθερωθῶ ἀναφερόμενος στὸν ἐπικείμενο θάνατό του.
Στὸν Πλωτινο ἡ ψυχὴ ζοῦσε στὸν οὐρανὸ καὶ ἐπεδημησε σὰν ἔνδυμα τινὸς σὲ αὐτὸν τὸν αἰσθητὸ κόσμο, καταδικαζόμενη σὲ μία αἰσθητὴ σωματοειδη ζωὴ (κατὰ τὸ θυμικό της μέρος )προσμενωντας τὴν ἀπελευθέρωση, τοῦἀνώτερο μέρους αὐτῆς (τοῦ νοος)ἀπὸ αὐτὸ ποὺὀνομάζει <<ὡς αἰσχον εἶναι>> τὸ σῶμα καὶ τὶς αἰσθήσεις .Μετὰ τὸν θάνατο τοῦ σώματος, αὐτὴ ἀπελευθερωμένη κατὰ τὸ ἀνώτερο μέρος θὰ ἐπιστρέψει στὸ Θεὸ .Τὴν ἴδια διδασκαλία περὶ προυπάρξης ψυχῶν βρίσκουμε καὶ στὸ Ὠριγενη.
Οἱ Πυθαγόρειοι πίστευαν καὶ αὐτοὶ στὴν ἀπελευθέρωση τῆς ψυχῆς ἀπὸ τοῦ σώματος διὰ τῆς ἐπώδυνης διαδικασίας τῆς μετενσάρκωσης καὶ θεωροῦσαν ἀπαραίτητη τὴν τιθάσευση τῶν ὁρμῶν καὶ τῶν ταραχῶν ποὺ προκαλοῦσαν οἱ αἰσθήσεις ὥστε τὸἀνώτερο μέρος τῆς ὁ νοῦς νὰἑνωθεῖ μὲ τὴν Ὑπέρτατη ἀλήθεια καὶ τὸ Θεὸ .Μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι στὸν ἀρχαῖο κόσμο οἱ αἰσθήσεις ὄχι ἁπλὰ δὲν συντελοῦν στὴν ἀνύψωση τῆς ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου στὸ Θεῖον ἀλλὰ ἀντίθετα πολλάκις τὸν καταδικάζουν σὲ μία ἀπέλπιδα καὶ ἀτερμονη πραγματικότητα καὶ ὑλικότητα ἀπὸ τὴν ὁποία ἐξέρχεται μόνο μετὰ τὸ σωματικὸ θάνατο.
Ἡ θεώρηση αὐτὴ τοῦἀρχαίου κόσμου διατηρήθηκε καὶἐπεβίωσε στὴν δυτικὴ Θεολογία μὲ τὶς τραγικὲς συνέπειές της .Ἔχοντας ἡ δύση μόνο τὴν διδασκαλία τοῦ ἱ εροῦ Αὐγουστίνου, ὁ ὁποῖος ἐπηρεάστηκε βαθύτατα ἀπὸ τὸν Πλατωνικὸ δυισμο ,προχώρησε σταδιακὰ στὴν ἀποπνευματοποιηση τοῦ σώματος καὶ τῶν αἰσθήσεων.Στὴ δύση τὸ σῶμα θεωρήθηκε ρυπαρὸ καὶ κατάδική της ψυχῆς καὶ ὄντας ἀνάξιο νὰ μετέχει καὶ νὰ λαμβάνει τὴ θεία Χαρῆ.Μόνο τὸ λογικὸ μέρος τῆς ψυχῆς ὁ νοῦς λαμβάνει τὴ Θεία Χάρη γιὰ τὴ δυτικὴ θεολογία .Νὰ γιατί ἡ δύση ἀρνήθηκε τὴ διδασκαλία τοῦ Ἅγιου Γρηγορίου τοῦ Παλαμα κατὰ τὶς ἡσυχαστικὲς ἔριδες .Τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις παραδόθηκαν στὸν ἀφανισμὸ στὴ φθορὰ καὶ πολλάκις στὸ πῦρ .Ἀποπνευματοποιημενο τὸ σῶμα μετὰ τῶν αἰσθήσεων τοῦ Δυτικοῦ χριστιανοῦ δὲν μετέχει ὀντολογικά του σώματος τοῦ Χριστοῦ ,παρὰ μόνο σὰν μέρος μίας ἠθικῆς διδασκαλίας (προτεσταντισμὸς )ἡ σὰν ὄργανο ποὺ χρήζει σωτηρίας ἀπὸ ΄΄σεσωσμενους μύστες΄΄οἱὁποῖοι μποροῦν νὰ μετέχουν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦἐνδυόμενοι νομικά, ἡ κατὰ τὴν ἀκρίβεια , νομικίστικα τὸ μανδύα τῆς θέωσης (παπισμὸς ) .Μετὰ τὴν ἐπικράτηση στὴ Δύση τῶν φυσικῶν φιλόσοφων καὶ τὴ ἄρνηση τοῦ Θεοῦ τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις ἐπιστρέφουν κυριαρχικὰ στὸν κόσμο διεκδικώντας εἴτε σὰν ἔνστικτο εἴτε σὰν κυριαρχία τὴ θέση τοὺς μέσα στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου. Ἐκδικούμενο αὐτὴ τηφορα τὴν κονωνια εἴτε ὡς εἴδωλο εἴτε ὡς πορνογραφία .ἰδιαίτερα οἱ αἰσθήσεις ὑπερτονίζονται καὶ ἔχουμε τὸ νοσηρὸ πνευματικὰ φαινόμενο τοῦ πανηδονισνου ἡ τὴν παράδοση τοῦ σώματος στὶς ἀποκριφιστικες λατρεῖες .
Ἀντίθετα στὴν κὰθ ὑμᾶς πεφωτισμένη διὰ τῶν Ἅγιων Πάτερων χριστιανικὴἀνατολὴ οὐδέποτε ἐτέθη στὴ θεολογία αὐτὸς ὁ φιλοσοφικὸς ἰδεαλισμὸς καὶ ἔτσι δὲν ἐπεκράτησε ὁ πλατωνικὸς δυισμος Τὸ σῶμα στὴ Χριστιανοσύνη τῆς Ρωμηοσυνης δὲν ἀπεβληθη ὡς κάτι μιαρὸ καὶ αἰσχρὸν ἀλλὰἀντίθετα ὡς Ναὸς τοῦἍγιου Πνεύματος μετὰ τὸ βάπτισμα υἱοθετήθηκε κὰθ ὁλοκληρία μετὰ τῶν λειτουργιῶν αὐτοῦ γιὰ νὰὑπηρετήσει μέσα ἀπὸ τὸ φῶς τῆς Μεταμορφώσεως τὸ μυστήριο τῆς Σάρκωσης .Δὲν ἀποβλήθηκε ἀλλὰἀντίθετα πνευματοποιηθηκε μέσα στὴν ἐμπειρία τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας ἀπολαμβάνοντας καὶ αὐτὸ τὶς δωρεὲς τῆς Χάριτος .Γιατί ὅπως οἱ Ἅγιοι Πατέρες διδάσκουν ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι μόνο ψυχὴ ἡ νοῦς ἀλλὰ τὸ «ὅλον αὐτοῦ» .Ὁἅγιος Ἀθηναγορας ἀναφέρει ὅτι ὁ «νοῦν καὶ λόγον δεξαμενον ἐστιν ἄνθρωπος οὐ μόνον ψυχὴ » καὶ «ἄνθρωπον ἐξ ἀμφότερων σώματος καὶ ψυχῆς ὀντὰ διαμενειν ἒς ἀεὶἐστιν». Στὴ Θεολογία τῆς Ἐκκλησίας τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις δὲν ἀποτελοῦν τὸ αἴτιο τῆς πτώσης καὶ τῆς ἁμαρτίας ἀλλὰ αὐτὸ ποὺ εὔστοχα ὁ Freud ἀποκάλει δευτερεγενη ναρκισσισμὸ καὶ δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπὸ τὸὑπερτροφικὸἔγω .ΤὸἜγω δὲν διογκώνεται ἀπὸ τὴν αὐτονόμηση τοῦ σώματος καὶ τῶν αἰσθήσεων, ἀλλὰἀπὸ τὴν ἐσφαλμένη διαχειρηση τοῦ κὰτ΄ εἰκόνα καὶ τὴ διαστροφικη χρήση τῆς ἐλευθερίας ,ποὺὁἄνθρωπος ἀπολαμβάνει ὡς υἱὸς Θεοῦ κατὰ χάριν. Ἐκ τῆς καρδίας ἐξέρχονται διαλογισμοὶ πονηροὶ φόνοι μοιχειαι πορνειαι κλοπαι ψευδομαρτυριαι βλασφημιαι ταῦτα ἐστι τὰ κοινουντα τὸν ἄνθρωπο(Μὰτθ κὲφ ἰὲ στὶχ 19)Ἡ καλλιέργεια τῆς αὐτονομημένης ἀτομικῆς θέλησης εἶναι τὸ αἴτιο τῆς πτώσης .Γιαυτο καὶἡ καθαρότητα καὶ τελειότητα κατὰ Χριστὸν ἔγκειται «στὴν καρδιακὴ καθαρότητα ἕνεκα τῆς ὁποίας ἀποκαλύπτεται ὁ Θεὸς>>κατὰ τὸν Ἅγιο Ἰγνάτιο Μπρατζιανινωφ.Ἡ κάθαρσις τῶν αἰσθήσεων δὲν ἔχει μόνο σωματικὴἔννοια ἀλλὰ κυρίως πνευματικὴ <<νηστευσωμεν σωματικως νηστευσωμεν καὶ πνευματικως » ἐκ τοῦ Τριωδίου .Τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις ἔχουν ὅπως λέει ὁἍγιος Γρηγόριος« ἐνσημενομενας πνευματικας διαθέσεις ».Νὰ γιατί τὸ μυστήριο τῆς Θεολογίας στὴν ἀνατολὴ ἀποκαλύπτεται μέσα στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας σὲ ὅλο τὸν ἄνθρωπο χρησιμοποιώντας ὄχι μόνο τὶς ψυχικὲς καὶ πνευματικές του ἱκανότητες ἀλλὰ καὶ τὶς σωματικές του λειτουργίες καὶ αἰσθήσεις .Δία τῶν αἰσθήσεων μέσα στὴ συμβολικὴ γλώσσα τῆς μυστικῆς θεολογίας κατὰ τὸν Lossky o ἄνθρωπος ἀπολαμβάνει τὸ μυστήριο τῆς Σάρκωσης τοῦ Λόγου. Ἀκοὴ ,ἁφὴ ,γεῦσις ,ὄσφρησις ,ὅρασις γίνονται ὁδοὶ σωτηρίας ὅταν ὑπηρετοῦν καὶ κυρίως λειτουργικὰ τὸ μεγάλο αὐτὸ μυστήριο .Τὴν μεγάλη αὐτὴἀλήθεια ἐκφράζει ὁ μέγας της Ἐκκλησίας πατήρ, ὁἱερὸς Χρυσόστομος λέγοντας<< σὰν σταθοῦμε στὸ ναὸ τῆς Δοξής σου νομίζουμε ὅτι εἴμαστε στὸν οὐρανὸ>> Ἡ ἀσκιτικη τοῦ σώματος καὶ τῶν αἰσθήσεων τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας δὲν γίνεται γιὰ νὰ ταπεινωθεῖ τὸ σῶμα καὶ νὰἀκυρωθοῦν οἱ αἰσθήσεις , ἀλλὰ ἀντίθετα γιὰ νὰ ἀνυψωθεῖ ἡ ψυχὴ ὁμου μετὰ τοῦ σώματος, μανθανωντας νὰ διαχειρίζεται , μέσω τῆς ἔννοιας τοῦ μέτρου, τὴν ἐλευθερία ποὺἀπολαμβάνει κατὰ τὴν θεία κατὰ χάριν Ἰησοῦ Χριστοῦ καταγωγῆς τῆς <<τὰ πάντα μοὶἐξεστι ἂλλ οὐ πάντα μοὶ συμφέρει>>λέει χαρακτηριστικὰὁἄπ.Παῦλος .Δὲν εἰμεθα σωματοκτονοι ἀλλὰ παθοκτονοι λέει ἕνας μεγάλος ἀσκητὴς τῆς ἔρημου .Τὸ πάθος ἐνυπάρχει στὸν ἄνθρωπο ἀνάλογα μὲ τὴν διαχειρηση τῆς ἐλευθερίας ποὺ κάνει ὁ ἄνθρωπος ἀπὸἡ πρὸς τὸν Θεὸ .Ἡὑπέρβαση τῶν παθῶν ἀποτέλει τὴν ἔνδειξη τῆς στροφῆς τοῦἀνθρώπου πρὸς τὸν θεὸ καὶ τὴν καρδιακὴ σχέση μαζί Του. Μάλιστα ὁἍγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμας προχῶρα ἕνα βῆμα πλέον προτείνοντας ὄχι τὴν ἀπώθηση τῶν παθῶν οὔτε καν τὴν ὑπέρβαση ἀλλὰ τὴν πλήρη πνευματοποιηση τοὺς λ.χ. εἶμαι θυμώδης, νὰ θυμώνω μὲ τὴν κακή μου προαίρεση ,εἶμαι πείσμων ,νὰ πεισμώνω γιὰ τὴν σωτηρία μου κόκ. ἕως ὅτου ἐπιτευχθεῖ τὸ ρηθεν ὑπὸ τοῦἀποστ. Παύλου «δὲν ζῶ ἔγω ἀλλὰ ζεῖ ἐν ἐμοὶ Χριστός» .
Γενομενος ἀπαθὴς ὁ νοῦς ,κατὰ τὴν ἔννοια τῆς ἀπελευθέρωσης τῆς βουλήσεως ἀπὸ τὴν ἁμαρτία( ποὺὁρίζεται ὡς αὐτονομημένη φίλαυτη αὐτοθέωση) καὶ τῆς στροφῆς αὐτῆς πρὸς τὰ οἰκεία, τὸν Θεὸ δηλαδὴ ,ὁἄνθρωπος ψυχὴ τὲ καὶ σωματι ,θερμενεται ἀπὸ τὴν Ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ,καθορα τὸ Θαβωρειο φῶς τῆς Μεταμορφώσεως, ὀσφρενεται τὴν ὀσμὴν τῆς πνευματικῆς εὐωδίας τοῦ νοητοῦ Παραδείσου,γεύεται τοῦ συμποσίου τῆς πίστεως καὶ τὴν Ζωὴ τοῦἍγιου Πνεύματος μέσα στὸ ποτήριο τῆς Ζωῆς τοῦ Θειοτατου Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας ,ἀκούει τὴν παλλόμενη διάπυρη Θείας Ἀγάπης φωνὴ τοῦ Θεοῦ στὰὦτα τῆς καρδίας του,ἅπτεται διὰ τῆς προσκύνησης τῶν τίμιων λειψάνων καὶ τῶν ἅγιων εἰκόνων τοῦ μεγάλου Μυστηρίου τῆς Σαρκώσεως
Ἀρχιμ.Ἰωάννης Κοκακης
Ἰατρὸς ὀγκολόγος –θεολόγος
Βιβλιογραφία
Ἄσκησις καὶ θεωρία, Γερωντος Σοφρωνιου Ζαχαρωφ
Περὶ κατασκευῆς τοῦἀνθρώπου, Ἄγ.Γρηγορίου Νυσσης
Γεννεσις
Κατὰ Μάτθ.εὐαγγέλιον
ΚατὰἸωάννην εὐαγγἐλιον
Οἱ μεγάλοι φιλόσοφοι E BREHIER
Διαδυκτιο , ἡ θεολογία τοῦ σώματος, π.Νικόλαος Λουδοβικος