Ἂς ἐξετάσουμε τώρα καὶ τί λογῆς εἶναι οἱ κοινές μας ἔννοιες γιὰ τὸ Πνεῦμα, ποὺ τὶς συνάξαμε γι' αὐτὸ ἀπὸ τὶς Γραφὲς καὶ τὶς κληρονομήσαμε ἀπὸ τὴν ἄγραφη παράδοση τῶν πατέρων.
Πρῶτα λοιπόν, ποιὸς εἶναι πού, ἀκούοντας τὶς ὀνομασίες τοῦ Πνεύματος, δὲν νιώθει τὸν ψυχικό του κόσμο νὰ ὑψώνεται καὶ δὲν πετᾶ ἡ σκέψη του πρὸς τὴν ἀνώτατη φύση; Γιατί Πνεῦμα Θεοῦ ἔχει εἰπωθεῖ καὶ «Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ποὺ ἀπὸ τὸν Πατέρα ἐκπορεύεται» «Πνεῦμα εὐθὲς» «Πνεῦμα ἡγεμονικὸ» «Πνεῦμα ἅγιο» εἶναι ἡ κύρια καὶ ξεχωριστή του ὀνομασία, ποὺ βέβαια ταιριάζει σὰν ὀνομασία σὲ κάθε τί τὸ ἀσώματο καὶ καθαρὰ ἄϋλο κι ἀμέριστο. Ἔτσι κι ὁ Κύριος, διδάσκονταςτὴ γυναίκα ποὺ θαρροῦσε τὸ Θεὸ προσκυνητὸ σὲ κάποιο τόπο, ὅτι τὸ ἀσώματο δὲν περιέχεται, λέει: «Πνεῦμα εἶναι ὁ Θεὸς» Δὲν εἶναι λοιπὸν μπορετό, ἀκούοντας Πνεῦμα, νὰ τυπώσει κανεὶς μέσα στὸ νοῦ τοῦ περιορισμένη φύση, ποὺ νὰ ὑπόκειται σὲ μετατροπὲς κι ἀλλοιώσεις ἢ νὰ εἶναι σὲ ὅλα ὅμοια μὲ τὴν κτίση. Ἀλλά, ἀνεβάζοντας πολὺ ψηλά τους λογισμούς, εἶναι ἀνάγκη ν' ἀντιληφθεῖ κάποια οὐσία νοερή, ἄπειρη σὲ δύναμη, ἀπεριόριστη σὲ μέγεθος, ἀμέτρητη μὲ χρόνους ἢ αἰῶνες, πάμπλουτη σὲ βιὸς ἀγαθῶν. Πρὸς αὐτὸ ἔχουν στραφεῖ ὅλα ὅσα χρειάζονται ἁγιασμό. Αὐτὸ ποθοῦν ὅλα ὅσα ζοῦν μὲ ἀρετή, σὰν νὰ ποτίζονται ἀπὸ τὴν ἄνωθεν πνοή του καὶ νὰ βοηθοῦνται στὸ δικό τους καὶ φυσικὸ σκοπό. Τελειοποιεῖ τὰ ἄλλα, τὸ ἴδιο ὅμως δὲν ἔχει καμμιὰ ἔλλειψη. Δὲν ἐξαρτᾶ ἀπὸ πουθενὰ τὴ ζωή του, ἀλλὰ τὸ ἴδιο χορηγεῖ ζωή. Δὲν μεγαλώνει μὲ προσθῆκες, ἀλλὰ εἶναι ἀνέκαθεν ὁλοκληρωμένο, στὸν ἑαυτὸ τοῦ θεμελιωμένο καὶ παντοῦ παρόν. Εἶναι ἡ πηγὴ τοῦ ἁγιασμοῦ, φῶς νοητό, παρέχοντας μὲς ἀπὸ τὸν ἑαυτό του σὲ κάθε λογικὸ ὂν ἕνα φῶς σὰν ἄπλετο γιὰ τὴν εὕρεση τῆς ἀλήθειας. Ἀπρόσιτο κατὰ τὴ φύση. Ἀντιληπτὸ ἐξ αἰτίας του ὅτι εἶναι ἀγαθό. Πλημμυρίζει τὰ πάντα μὲ τὴ δύναμή του, ἀλλὰ μόνο οἱ ἄξιοι μετέχουν σ' αὐτό. Καὶ δὲν μετέχουν κατὰ τὸ ἴδιο μέτρο, ἀλλὰ ἡ ἐνέργειά του μοιράζεται ἀνάλογα πρὸς τὴν πίστη. Εἶναι ἁπλὸ στὴν οὐσία, ποικίλο ὅμως στὶς ἐνέργειες. Ὁλόκληρο εἶναι στὸν καθένα κι ὁλόκληρο παντοῦ εἶναι. Μερίζεται δίχως νὰ παθαίνει τίποτα καὶ μετέχει κανεὶς σ' αὐτὸ ὁλότελα. Συμβαίνει ὅπως μὲ τὸ ἡλιοφῶς. Ἡ χάρη του φαίνεται νὰ εἶναι παροῦσα μονάχα σ' αὐτὸν ποὺ τὸ ἀπολαμβάνει, ὅμως συνάμα καὶ πάνω στὴ γῆ καὶ τὴ θάλασσα λάμπει καὶ μὲ τὸν ἀέρα εἶναι ἀνακατωμένο. Ἔτσι λοιπὸν καὶ τὸ Πνεῦμα. Στὸ καθένα ἀπ' αὐτὰ ποὺ τὸ δέχονται σὰν νὰ εἶναι μονάχα παρόν, ἀδιάκοπα ἀφήνει τὴ χάρη τοῦ ὁλόκληρη σὲ ὅλα. Ὅσα μετέχουν σ' αὐτό, τὸ ἀπολαμβάνουν ὅσο τοὺς ἐπιτρέπει ἡ φύση τους κι ὄχι ὅσο ἐκεῖνο μπορεῖ. Οἰκείωση δὲ τοῦ Πνεύματος ἀπὸ τὴν ψυχὴ δὲν εἶναι ἡ τοπικὴ προσέγγισή του -γιατί, πῶς θὰ μπορούσαμε νὰ πλησιάσουμε σωματικὰ τὸ ἀσώματο;- ἀλλὰ ὁ χωρισμὸς ἀπὸ τὰ πάθη πού, προσθεμένα στὴν ψυχὴ σὰν συνέπειες τῆς ἀγάπης πρὸς τὴ σάρκα, τὴν ἀποξένωσαν ἀπὸ τὴν οἰκειότητα τοῦ Θεοῦ. Ποιὸς λοιπὸν εἶναι ὁ μοναδικὸς τρόπος γιὰ νὰ πλησιάσει κανεὶς τὸν Παράκλητο; Ἀφοῦ καθαρθεῖ ἀπὸ τὴν αἰσχρότητα ποὺ ντύθηκε μὲ τὴν κακία, καὶ ξαναγυρίσει στὸ φυσικὸ κάλλος, κι ἀποδώσει σὰν σὲ εἰκόνα βασιλικὴ τὴν ἀρχαία μορφὴ μὲς ἀπὸ τὴν κάθαρσή της. Κι ἐκεῖνος, σὰν ἥλιος, ἀφοῦ παραλάβει καθαρισμένο μάτι, θὰ σοὺ δείξει στὸν ἑαυτὸ τοῦ τὴν εἰκόνα τοῦ ἀοράτου. Κι ἔτσι, στὸ μακάριο θέαμα τῆς εἰκόνας, θὰ δεῖς τὴν ἀνείπωτη ὀμορφιὰ τοῦ ἀρχετύπου. Χάρη στὸ Πνεῦμα, οἱ καρδιὲς φτερώνονται, χειραγωγοῦνται οἱ ἀδύναμοι, φθάνουν στὸν τελικό τους σκοπὸ ὅσοι προκόβουν. Αὐτό, φωτίζοντας τοὺς καθαρισμένους ἀπὸ κάθε κηλίδα, τοὺς κάνει πνευματικούς, χάρη στὴν κοινωνία τοὺς μαζί του. Κι ὅπως τὰ λαμπερὰ καὶ διάφανα σώματα, σὰν πέσει πάνω τους κάποια ἀκτίνα, γίνονται καὶ τὰ ἴδια περίλαμπρα καὶ πηγάζουν ἀπὸ τὸν ἑαυτὸ τοὺς ἄλλη φωταύγεια, ἔτσι κι οἱ πνευματοφόρες ψυχές. Ἀφοῦ φωτισθοῦν ἀπὸ τὸ Πνεῦμα, γίνονται κι οἱ ἴδιες πνευματικὲς καὶ σ' ἄλλους τὴ χάρη ἀκτινοβολοῦν. Ἀπὸ ἐδῶ προέρχεται ἡ πρόγνωση τῶν ὅσων μέλλουν νὰ συμβοῦν, ἡ κατανόηση τῶν μυστηρίων, ἡ ἀντίληψη τῶν ἀπόκρυφων, τὰ μοιράσματα τῶν χαρισμάτων, ἡ οὐράνια ζωή, ἡ συγκαταρίθμηση μὲ τοὺς ἀγγέλους, ἡ ἀνεξάντλητη εὐφροσύνη, ἡ διαμονὴ μαζὶ μὲ τὸ Θεό, ἡ ὁμοίωση μὲ τὸ Θεὸ καὶ τὸ ἀκρότατο ἀπὸ τὰ ποθητά, τὸ νὰ γίνει κανεὶς θεός. Αὐτὲς λοιπὸν εἶναι οἱ ἔννοιές μας γιὰ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ποὺ διδαχθήκαμε ἀπὸ τὰ ἴδια τὰ λόγια του Πνεύματος νὰ πιστεύουμε, σχετικὰ μὲ τὴ μεγαλωσύνη του καὶ τὴν ἀξία του καὶ τὰ ἐνεργήματά του, λίγες ἀνάμεσα στὶς πολλὲς ποὺ θὰ παραθέταμε.