Ἡ ὠφελιμότητα τῆς νηστείας

Ἡ ὠφελιμότητα τῆς νηστείας

  «Εἴ τις Ἑπίσκοπος, ἤ Πρεσβύτερος, ἤ Διάκονος, ἤ Ὑποδιάκονος, ἤ Ἀναγνώστης, ἤ Ψάλτης, τήν...

Περὶ Γαστριμαργίας

Περὶ Γαστριμαργίας

  ΚΛΙΜΑΞ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥΛόγος Δέκατος Τέταρτος –(Δία τὴν ὀνομαστὴν δέσποιναν, τὴν...

Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος Ἀμαρουσίου

Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος Ἀμαρουσίου

       Στόν Ἱερό Ναό Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος Ἀμαρουσίου ἱερούργησε τήν Κυριακή...

Α΄Κατανυκτικός Ἑσπερινός (Ἑσπερινός τῆς Συγχωρήσεως)

           Στόν κατάμεστο Ἱερό Ναό  Κοιμήσεως τῆς...

Συμβουλές γιά τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή

Συμβουλές γιά τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή

–Γέροντα, πῶς θὰ μπορέσω τὴν Σαρακοστὴ νὰ ἀγωνισθῶ περισσότερο στὴν ἐγκράτεια; -Οἱ κοσμικοὶ τώρα...

Συζητώντας μὲ ἕνα μάρτυρα τοῦ Ἰεχωβᾶ: Προσοχὴ εἰς τάς μεθοδεύσεις

Συζητώντας μὲ ἕνα μάρτυρα τοῦ Ἰεχωβᾶ: Προσοχὴ εἰς τάς μεθοδεύσεις

        τοῦ πρωτ. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικῆς Σχολῆς...

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ

         Τό Φροντιστήριο Μέσης ἐκπαίδευσης «ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ», παράρτημα...

Ἐπιστολή - Ντοκουμέντο τοῦ Prof.Stephen G.Miller - Univ.of Berkeley California γιά τήν Μακεδονία  στόν πρόεδρο τῶν ΗΠΑ, Ομπάμα

Ἐπιστολή - Ντοκουμέντο τοῦ Prof.Stephen G.Miller - Univ.of Berkeley California γιά τήν Μακεδονία στόν πρόεδρο τῶν ΗΠΑ, Ομπάμα

(Δημοσιεύθηκε στό ἐπίσημο περιοδικό τοῦ Ἀρχαιολογικοῦ Ἰνστιντούτου Ἀμερικῆς, ἀπό τά σημαντικότερα...

Xειροτονία νέου διακόνου τῆς Μητροπόλεώς μας

       Μέσα σὲ ἔντονα συγκινησιακὸ κλίμα, τελέστηκε σήμερα, Κυριακή 4...

Ἀποστομωτική ἀπάντηση Μίκη Θεοδωράκη

Ἀποστομωτική ἀπάντηση Μίκη Θεοδωράκη

       Ἀπάντηση στὴν ἐπιστολὴ τοῦ σκοπιανοῦ καλλιτέχνη Μπλαγκόζα Νακόσκι δίνει...

  • Ἡ ὠφελιμότητα τῆς νηστείας

    Ἡ ὠφελιμότητα τῆς νηστείας

    Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου 2018 19:22
  • Περὶ Γαστριμαργίας

    Περὶ Γαστριμαργίας

    Δευτέρα, 19 Φεβρουαρίου 2018 17:31
  • Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος Ἀμαρουσίου

    Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος Ἀμαρουσίου

    Δευτέρα, 19 Φεβρουαρίου 2018 17:19
  • Α΄Κατανυκτικός Ἑσπερινός (Ἑσπερινός τῆς Συγχωρήσεως)

    Δευτέρα, 19 Φεβρουαρίου 2018 10:37
  • Συμβουλές γιά τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή

    Συμβουλές γιά τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή

    Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018 11:02
  • Συζητώντας μὲ ἕνα μάρτυρα τοῦ Ἰεχωβᾶ: Προσοχὴ εἰς τάς μεθοδεύσεις

    Συζητώντας μὲ ἕνα μάρτυρα τοῦ Ἰεχωβᾶ: Προσοχὴ εἰς τάς μεθοδεύσεις

    Παρασκευή, 09 Φεβρουαρίου 2018 16:07
  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ

    Παρασκευή, 09 Φεβρουαρίου 2018 16:04
  • Ἐπιστολή - Ντοκουμέντο τοῦ Prof.Stephen G.Miller - Univ.of Berkeley California γιά τήν Μακεδονία  στόν πρόεδρο τῶν ΗΠΑ, Ομπάμα

    Ἐπιστολή - Ντοκουμέντο τοῦ Prof.Stephen G.Miller - Univ.of Berkeley California γιά τήν Μακεδονία...

    Δευτέρα, 05 Φεβρουαρίου 2018 16:06
  • Xειροτονία νέου διακόνου τῆς Μητροπόλεώς μας

    Δευτέρα, 05 Φεβρουαρίου 2018 00:35
  • Ἀποστομωτική ἀπάντηση Μίκη Θεοδωράκη

    Ἀποστομωτική ἀπάντηση Μίκη Θεοδωράκη

    Σάββατο, 20 Ιανουαρίου 2018 20:00
Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου

Α' Χαιρετισμοί,
Πολυκάρπου επισκόπου Σμύρνης

diahoristiko2

ploigisi h3
bottom_neo.jpg

youtube

diahoristiko2

alt

 

Γράφει ὁ Ἱεροκῆρυξ

Ἀρχιμ. Νικάνωρ Καραγιάννης

 

     Μπροστὰ σε μιὰ βασικὴ πρόκληση τῆς ζωῆς μᾶς τοποθετεῖ ἡ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ τοῦ πλούσιου νέου. Ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀνατρεπτικὸς, γι’ αὐτὸ καὶ ἀκούγεται ἰδιαίτερα σκληρός, καθὼς ζητᾷ τὴν ὑπέρβαση μιᾶς ἰσχυρῆς γήινης ἐξάρτησης: «πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι».

      Ἡ ἐπιδίωξη τοῦ πλούτου εἶναι κοινὸς σκοπὸς πολλῶν ἀνθρώπων, γιατὶ ἰσχυρίζονται ὅτι εἶναι τὸ θεμέλιο τῆς εὐημερίας τους. Ἔστω καὶ ἂν αὐτὸ εἶναι σχετικό, σίγουρα δὲν μποροῦμε νὰ φαντασθοῦμε τὴν ζωὴ μας χωρὶς τὸ χρῆμα, ἀφοῦ αὐτὸ εἶναι τὸ μέσο μὲ τὸ ὁποῖο ἱκανοποιοῦμε βασικὲς ἀνθρώπινες ἀνάγκες. Ὅμως τὸ χρῆμα, ὅπως καὶ τόσα ἄλλα πράγματα καὶ μεγέθη τῆς καθημερινότητάς μας, εἶναι διφορούμενο, ἀμφιλεγόμενο καὶ δισήμαντο. Ἔχει θετικὴ ἀλλὰ καὶ ἀρνητικὴ σημασία. Ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ πῶς στεκόμαστε ἀπέναντί του. Τὸ ἴδιο πράγμα γιὰ κάποιον μπορεῖ νὰ γίνει ἑστία κατάρας καὶ γιὰ ἄλλον πηγὴ ἁγιασμοῦ, γιὰ τὸ ἕναν αἰτία σωτηρίας καὶ γιὰ τὸ ἄλλον ἀφορμὴ καταστροφῆς. Τὸ χρῆμα εἶναι ἀγαθό, ὅταν βελτιώνει τὴν ζωή μας καὶ γίνεται μέσο ἀνακούφισης γιὰ ὅσους ἔχουν ἀνάγκη. Μπορεῖ, ὅμως, νὰ γίνει ὀλέθριο πάθος, ὅταν προσκολληθοῦμε σὲ αὐτὸ καὶ τὸ εἰδωλοποιήσουμε. Τότε τὸ χρῆμα γίνεται σκοπός, ἄμετρη καὶ ἄσβεστη ἐπιθυμία ποὺ μᾶς καταδυναστεύει. Ἡ στάση καὶ ἡ συμπεριφορὰ τοῦ πλούσιου νέου τό ἐπιβεβαιώνει. Τὸ χρῆμα τὸν κρατοῦσε γερὰ δεμένο στὴν γῆ, παρὰ τὶς ὅποιες καλές του διαθέσεις καὶ τὶς πνευματικές του εὐαισθησίες. Στὴν κρίσιμη, ωστόσο, στιγμὴ ἔπρεπε νὰ διαλέξει ἀνάμεσα στὸν Θεὸ καὶ στὴν γήινη ἐξάρτησή του. Ἡ ἀπαίτηση τοῦ Χριστοῦ ἦταν ἀπόλυτη. Ζητοῦσε κάτι παραπάνω ἀπὸ τὸ προβλεπόμενο τυπικὸ καθῆκον. Ἤθελε τὴν ὑπέρβαση, τήν τελειότητα, τὴν ἐσωτερικὴ ἐλευθερία, τὴν αὐταπάρνηση καὶ τὴν θυσία, γιὰ νὰ δοκιμάσει τὴν γνησιότητα τῆς πίστης του. Μᾶλλον, γιὰ νὰ συναισθανθεῖ ὁ ἴδιος τὴν ἀδυναμία καὶ τὴν «ἐξάρτησή» του, γιατὶ ὁ Χριστὸς τὴν γνώριζε. Ὅμως ὁ νέος δὲν μπόρεσε νὰ ἀπεγκλωβιστεῖ ἀπὸ τὸ ὀχυρὸ τοῦ πλούτου του. «Ἐλιπάνθη, ἐπαχύνθη, ἐπλατύνθη καὶ ἐγκατέλιπε τὸν Θεὸν». Καὶ τότε συνειδητοποίησε πόσο δύσκολο εἶναι τὸ ὁλοκληρωτικὸ δόσιμο στὸν Θεό. Τότε οἱ αὐταπάτες καὶ οἱ ψευδαισθήσεις του κατέρρευσαν, καθὼς ἀντιλήφθηκε ὅτι ἡ πίστη του ἦταν ἐπιφανειακή. Καὶ αὐτό, γιατί δὲν κάλυπτε οὔτε τὸ σύνολο τῆς ζωῆς του, ἀλλὰ οὔτε καὶ τὸ βάθος τῆς ὕπαρξής του. Τὸ κέντρο τῆς ὕπαρξης καὶ τῆς ζωῆς του ἦταν τὸ ἐγώ του καὶ ὄχι ὁ Θεὸς ποὺ νόμιζε ὅτι πίστευε. Εἶχε τοποθετήσει στὴν θέση τοῦ Θεοῦ ἕνα δημιουργημένο ἀγαθό, τὸν πλούτο, καὶ ἔτσι, λατρεύοντας τὸ «ἀγαθό» του, λάτρευε τὸ ἐγώ του. Νὰ γιατί δὲν μποροῦσε νὰ δώσει τὸν πλοῦτο του, γιατί ἦταν σὰν νὰ ἔδινε ἴδιο του τὸν ἑαυτό.

     Ἡ παθιασμένη ἐπιθυμία γιὰ τὴν ἀπόκτηση καὶ τὴν κατοχὴ ὅλο καὶ περισσότερων ἀγαθῶν δὲν γνωρίζει διαχωριστικὲς γραμμὲς καὶ σύνορα θρησκευόμενων ἢ ἀδιάφορων ἀνθρώπων. Εἶναι πάθος καί, ὅπως κάθε πάθος, ἀναφέρεται στὸν κάθε ἄνθρωπο, γιατί εἶναι σύμπτωμα τῆς πεσμένης ἀπὸ τὴν ἁμαρτία κοινῆς ἀνθρώπινης φύσης μας. Αὐτὴ ἡ τάση, λοιπὸν, τοῦ ἀνθρώπου γιὰ πλουτισμὸ ὑποδηλώνει ὄχι μόνο ὑπέρμετρο ἐγωισμό, ἀλλὰ καὶ αἰσθήματα ἀνασφάλειας, ἀβεβαιότητας καὶ φοβίας. Ὁ ἀνθρωπος ἰσχυρίζεται ὅτι τό μέλλον εἶναι ἄγνωστο, ἡ ζωὴ ἀπρόβλεπτη καὶ ἡ ὕπαρξή του παροδικὴ καὶ εὔθραυστη. Ἀφοῦ ἔτσι ἔχουν τὰ πράγματα, τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ μοιάζουν νὰ εἶναι τά μοναδικά στηρίγματα ποὺ τοῦ προσφέρουν σιγουριὰ καὶ ἀσφάλεια. Εἶναι προτεραιότητες τῆς ζωῆς, ποὺ ἀξίζουν, γιατὶ τὸν ἐξασφαλίζουν. Αὐτό, βέβαια, εἶναι μιὰ ἀπατηλὴ ἐντύπωση καὶ μιὰ ἐσφαλμένη κατεύθυνση τῆς ζωῆς μας. Ὁ Χριστὸς μᾶς τὸ λέει ξεκάθαρα ὅτι ἡ ἐξάρτησή μας ἀπὸ τὸ χρῆμα εἶναι εἰδωλολατρία ποὺ μᾶς κατευθύνει, μᾶς ὑποτάσσει, καί, τελικά, μᾶς καταδυναστεύει.

     Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, ὁ λόγος καὶ ἡ χάρη τοῦ Χριστοῦ δὲν κρίνουν καὶ δὲν καταδικάζουν ἐκεῖνο ἢ τὸ ἄλλο. Ὅπου αὐτὸ τὸ λέμε καὶ τὸ καταλαβαίνουμε ἔτσι, εἶναι γιὰ νὰ βοηθήσουμε καὶ νὰ βοηθηθοῦμε. Τὸ Εὐαγγέλιο μᾶς δείχνει τὴν τελειότητα, ποὺ ἔγκειται στὴν ὑπέρβαση τῶν ἐγκόσμιων ἀγαθῶν, πραγμάτων καὶ σχημάτων. Αὐτὸ μοιάζει νὰ εἶναι ἕνας ἀνέφικτος ἰδεώδης στόχος. Καὶ τότε καλούμαστε νὰ ταπεινωνόμαστε γιὰ νὰ ζοῦμε ἰσορροπημένα καὶ νὰ δίνουμε στὰ ἀγαθά, στὰ πράγματα καὶ στὰ σχήματα τοῦ κόσμου τὴν σχετικὴ ἀξία ποὺ ἔχουν. Νά ἀνακαλύπτουμε τὴν ἀπόλυτη ἀξία τῆς ζωῆς, τὸν Θεό, ἀλλά καὶ τὸν ἄνθρωπο ποὺ προέρχεται καὶ καταλήγει σὲ Αὐτόν. Ἀμήν.

footer

Δημιουργία ιστοτόπου ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ