Ἀπὸ τὴν Δευτέρα μετὰ τὴν Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων ἀρχίζει ἡ νηστεία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ἡ νηστεία δηλαδὴ ποὺ εἶναι ἀφιερωμένη στοὺς Ἁγίους Ἀποστόλους καὶ ἡ διάρκειά της ποικίλει ἀναλόγως μὲ τὴν ἡμερομηνία τελέσεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα ἀπὸ τὴν ὁποία ἐξαρτᾶται ἡ ἔναρξή της, δηλαδὴ ἡ Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων.
Ἡ νηστεία αὐτὴ εἶναι ἀρχαιοπαράδοτος στὴν Ἐκκλησία μας. Πρῶτος ὁ Μέγας Ἀθανάσιος ἀναφέρει νηστεία μιᾶς ἑβδομάδος μετὰ τὴν Πεντηκοστή. «Τῇ γὰρ ἐβδομάδι μετὰ τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστὴν ὁ λαὸς νηστεύσας ἐξῆλθε περὶ τὸ κοιμητήριον εὔξασθαι» (ἐγράφη περὶ τὸ 357). Αὐτὸς μὲν ἀναφέρει τὴν νηστεία αὐτὴ ἀμέσως μετὰ τὴν Πεντηκοστή, ἀλλὰ τὸ βιβλίο τῶν Ἀποστολικῶν Διαταγῶν, τὸ ὁποῖο ἔχει γραφεῖ πενήντα περίπου ἔτη ἀργότερα καὶ ἀπηχεῖ ἀποστολοπαράδοτες ἐντολὲς καὶ συνήθειες, τὴν ἀναφέρουν μία ἑβδομάδα μετὰ τὴν Πεντηκοστή, δηλαδὴ μετὰ τὴν ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Πάντων.«Μετὰ οὒν τὸ ἐορτᾶσαι ὑμᾶς τὴν πεντηκοστὴν ἑορτάσατε μίαν ἑβδομάδα καὶ μετ’ ἐκείνην νηστεύσατε μίαν, δίκαιον γὰρ καὶ εὐφρανθῆναι ἐπὶ τὴ ἐκ Θεοῦ δωρεὰ καὶ νηστεῦσαι μετὰ τὴν ἄνεσιν». Ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὸ χωρίο τῶν Ἀποστολικῶν Διαταγῶν, ἡ περὶ ἢς ὁ λόγος νηστεία σχετιζόταν μὲ τὴν χαρμόσυνη περίοδο ἀπὸ τὸ Πάσχα μέχρι τὴν Πεντηκοστή, μετὰ τὴν ὁποία ἔπρεπε νὰ ἐπέλθει κάποιας μορφῆς ἀντίδραση, ὥστε νὰ μετριασθεῖ ἡ χαρμόσυνη διάθεση. Ἐπειδὴ οἱ Ἀπόστολοι εἶχαν ἀρχίσει τὸ κήρυγμα μετὰ τὴν Πεντηκοστή, οἱ μετ’ αὐτὴν ἡμέρες ἤσαν ἀφιερωμένες σ’ αὐτούς. Γι’ αὐτὸ καὶ στὶς συριακὲς πηγὲς ἡ νηστεία αὐτὴ ὀνομαζόταν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ἂν καὶ δὲν εἶχε ἀκόμη εἰσαχθεῖ ἀπὸ τὴ Δύση στὴν Ἀνατολὴ ἡ ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων τῆς 29ηςΙουνίου
Ἡ ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ὅπως προελέχθη, δὲν ὑπῆρχε ἀρχικῶς στὴν Ἀνατολή. Ὅταν ὅμως εἰσήχθη, ἡ νηστεία ἐκείνη ἐξελήφθη ὡς προπαρασκευαστική τῆς ἑορτῆς των. Γι’ αὐτὸ καὶ ἀπὸ τότε διαρκεῖ τόσες ἡμέρες ὅσες μεσολαβοῦν μεταξύ της ἑορτῆς τῶν Ἁγίων Πάντων καὶ τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, τῶν ὁποίων ἡμερῶν ὁ ἀριθμός, ὡς γνωστὸν κατ’ ἔτος εἶναι διαφορετικός, ἀνάλογα μὲ τὴν ἡμερομηνία, κατὰ τὴν ὁποία θὰ ἑορτασθεῖ τὸ Πάσχα, δὲν ὑπερβαίνει ὅμως τὶς τριάντα (30) ἡμέρες (σύμφωνα μὲ τὸ νέο ἡμερολόγιο). Ἡ τροποποίηση αὐτὴ ἔγινε μεταξὺ 7ου καὶ 9ου αι. καὶ κατ’ ἀρχὰς πιθανῶς στὴν Κωνσταντινούπολη, ἡ ὁποία τὸν 5ο αι. πρώτη δέχθηκε ἀπὸ τὴ Ρώμη τὴν ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων τῆς 29ης Ἰουνίου καὶ τῆς ὁποίας Ἐκκλησίας ἡ σημασία ἐνισχύθηκε μετὰ τὴν κατάκτηση τῶν ἄλλων Πατριαρχείων ἀπὸ τοὺς Ἄραβες, ὥστε τὸ παράδειγμά της ἐπέδρασε σὲ ὅλη τὴν Ὀρθόδοξη Ἀνατολή. Ὁ Ὄσ.Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀναφέρει ὅτι ὅπως κατὰ τὴ νηστεία τοῦ Πάσχα ἔτσι καὶ κατὰ τὴν νηστεία τῶν Χριστουγέννων, ἔτρωγαν μία φορὰ τὴν ἡμέρα, τὴν ἐνάτη ὥρα (3μ.μ.) «διὰ τὴν σμικρότητα τῶν ἡμερῶν», ἐνῶ κατὰ τὴν νηστεία τῶν Ἀποστόλων καὶ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἔτρωγαν δύο φορές, τὴν ἐνάτη καὶ νωρὶς τὸ βράδυ. Ἐπιτρέπονταν περίπου οἱ τροφές, οἱ ὁποῖες καὶ σήμερα ἐπιτρέπονται. Κατ’ αὐτὲς τὶς ἐορτάσιμες ἡμέρες τὸ μεσημεριανὸ γεῦμα λαμβανόταν περὶ τὴν ἕκτη ὥρα (12μ.), τὸ δὲ βραδυνὸ κατὰ τὴν ἴδια μὲ τὶς ὑπόλοιπες περιόδους ὥρα.
Προϊόντος του χρόνου ὅμως οἱ νηστεῖες αὐτὲς (Χριστουγέννων καὶ Ἄγ.Ἀποστόλων) ἐπιβλήθηκαν σὲ τέτοια ἔκταση καὶ ἔνταση, ὥστε ἴσχυσαν ὄχι μόνον γιὰ τοὺς μοναχοὺς ἀλλὰ καὶ γιὰ τοὺς κληρικοὺς καὶ λαϊκούς. Ὅμως αὐτὸ ἔγινε μετὰ τὸ τέλος τοῦ 12ου αι. καὶ τοῦτο ἐξαιτίας τῶν μοναστηριακῶν κτητορικῶν τυπικῶν. Ἀπὸ ἐκεῖ ἄρχισαν νὰ εἰσέρχονται, κυρίως λόγω εὐσεβείας, καὶ ἀνάμεσα στὶς τάξεις τῶν κληρικῶν καὶ λαϊκῶν. Βαθμηδὸν ἐπικράτησαν γιὰ ὅλους καὶ ἔκτοτε τηροῦνται ἀπὸ τοὺς χριστιανούς μας.
Ἡ νηστεία εἶναι ἄριστο μέσον πρός κατάκτηση τῶν ἀρετώῶν καὶ συντελεῖ στὴ σωτηρία μας.
Ἀναφέρουν γιὰ τὴν ἀξία καὶ τὴ σημασία τῆς νηστείας
1) ὁ Ἅγιος Κοσμας ὁ Αἰτωλός:
«Πρέπει καὶ ἠμεῖς, ἀδελφοί μου, οἱ εὐσεβεῖς χριστιανοί, νὰ νηστεύωμεν πάντοτε, μὰ περισσότερον τὴν Τετράδη, διατὶ ἐπουλήθηκε ὁ Κύριος καὶ τὴν Παρασκευὴ διατὶ ἐσταυρώθη. Ὁμοίως ἔχομε χρέος νὰ νηστεύωμεν καὶ τὲς ἄλλες Τεσσαρακοστές, καθὼς ἐφώτισε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα τοὺς ἁγίους Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ μᾶς ἔγραψαν διὰ νὰ νηστεύωμεν, να νεκρώνωμεν τὰ πάθη, νὰ ταπεινώνωμεν τὴ σάρκα, τὸ σῶμα.»
2) ὁ Ἅγιος Βασίλειος:
«Mήν περιορίζεις ὅμως τὸ καλό τῆς νηστείας μόνο στὴν ἀποχὴ ἀπὸ τὸ φαγητό. Γιατί πραγματικὴ νηστεία εἶναι μόνο νὰ μὴν κάνεις τίποτε ἄδικο. Νά λύνεις κάθε δεσμὸ ἀδικίας. Συγχώρησε τὸν πλησίον σου γιὰ τὸ κακὸ πού σοῦ ἔκανε καὶ ξέχασε αὐτὰ ποῦ σοῦ χρωστάει» .
Ἡ νηστεία σας νὰ εἶναι καθαρὴ ἀπὸ δικαστικὲς πράξεις καὶ προστριβές. Κρέας δὲν τρῶς, ἀλλὰ κατασπαράζεις τὸν ἀδελφό σου. Νηστεύεις τὸ κρασί, ἀλλὰ εἶσαι σπάταλος στὶς ἀδικίες. Περιμένεις νὰ ἔρθει τὸ βράδυ γιὰ νὰ φᾶς ἀλλὰ ξοδεύεις ὅλη τὴν ἡμέρα σου στὰ δικαστήρια. Ἀλοίμονο σὲ κείνους ποὺ δὲν μεθᾶνε ἀπὸ κρασί, ἀλλὰ ἀπὸ τὶς ἀδικίες.»